k-takahashi's blog

個人雑記用

ポケモン GO

予想を遙かに上回る大ブームになっていて凄いなあというところなのだが、実は個人的に凄いと思っているのが「どう考えてもサーバの負荷がとんでもないことになっているはずなのに、よく大丈夫だなあ」というところ。
よく話題になる『艦これ』のサーバ増強とか、最近だとFate GOのサーバの話があったが、今回のはそれこそ桁違いにでかい。Ingressという経験、Googleの支援があったとはいえよく対応しているなと思っていたら、

Pokémon Go collects significant amounts of data on each of its users, most notably location and movement data.

Google Cloud-powered Pokémon Go struggles under heavy demand - DCD

とそもそもプレイヤー毎の扱うデータが大きいこともあり

Job listings explain that, to run the company’s real world gaming platform, employees must “work on real-time indexing, querying and aggregation problems at massive scales of hundreds of millions of events per day, all on a single, coherent world-wide instance shared by millions of users.”

Google Cloud-powered Pokémon Go struggles under heavy demand - DCD

それこそ、Fateのときと似たような話を桁違いスケールで実行中ということらしい。


なお、記事中には、AWSのCTOのこんなコメントも紹介されている。

Amazon Web Services CTO Werner Vogels tweeted: “Dear cool folks at @NianticLabs please let us know if there is anything we can do to help! (I wanted that drowzee)”.

Google Cloud-powered Pokémon Go struggles under heavy demand - DCD

(適当訳:手伝えることがあれば言ってくれ。オレはDrowzee(和名:スリープ)が欲しいんで)